עמוד הבית טיפים לעסקים מה סיכויי ההצלחה של עסק חדש?

מה סיכויי ההצלחה של עסק חדש?

עומדים לפתוח עסק חדש? יופי. כיצד תדעו שהרעיון לפתוח את העסק שלכם הוא רעיון טוב? כידוע אין דרך ודאית לנבא הצלחה של עסק, יחד עם זאת ניתן לבחון מספר פרמטרים שיכולים להצביע על סיכויי הצלחת העסק.

מודל SWOT

ניתוח SWOT (הזדמנויות / איומים / חוזקות / חולשות) הוא אחד המודלים היעילים ביותר לבחינת יכולת העסק לייצר יתרון עסקי בסביבה תחרותית. מומלץ מאוד ללמוד את המודל ולבצע ניתוח מושכל ואובייקטיבי ככל האפשר לעסק שברצונכם להקים. הכלי יאפשר לכם לקבל תמונה בהירה ומדויקת יותר על יכולת ההצלחה של העסק.

תוכנית עסקית

התוכנית העסקית מהווה כלי לניתוח שיטתי ומסודר של העסק שברצונכם להקים. היא מספקת תמונה עתידית כוללת של העסק בהיבט כלכלי, שיווקי וטכני. מומלץ מאוד להקדיש זמן ומחשבה לכתיבת התוכנית העסקית ובמידת הצורך להיעזר בגורמים מקצועיים חיצוניים.

חישוב נקודת האיזון (BEP)

במסגרת התוכנית העסקית מומלץ לחשב באופן המדויק ביותר שניתן את נקודת האיזון בה הרווח של העסק הוא אפס כלומר המכירות או ההכנסות ממתן שירותים מכסות את העלויות של העסק (קבועות ומשתנות). כל מכירה נוספת מעל נקודת האיזון תביא את העסק לרווח וכל מכירה מתחתיה תגרור את העסק להפסד.
לדוגמא – מי שמעוניין לפתוח חדר כושר יחשב את נקודת האיזון החודשית, למשל, הכנסות בסך 20,000 ₪. את הנתון יש לחלק להכנסות ממכירת מנוי בודד לצורך הדוגמא 400 ₪ ומכאן שעל מנת לא להרוויח אך גם לא להפסיד נדרשים 50 מנויים. בשלב זה היזם נדרש לשער האם מכירת 50 מנויים היא אפשרות ריאלית.

ניסיון בעל/ת העסק בתחום הפעילות

ככל שלבעל/ת העסק יותר ניסיון קודם בתחום הפעילות כך גם גוברים סיכוייו להצליח בעסק. יש לזכור שניסיון מהווה צבירת ידע מקצועי כמו גם צבירת מאגר לקוחות פוטנציאלי וקשרים עסקיים.

נזילות בעל/ת העסק

לצורך תפעול עסק נדרשים מקורות כספיים מעבר לסכום ההשקעה. מקורות כספיים אלו נועדו לגשר על פערי עיתוי בין התקבולים לתשלומים וכמו כן לקיים את העסק בתקופת ההקמה בה חלות על העסק עלויות קבועות אך ההכנסות אינן יציבות עדיין. נזילות נדרשת גם במצבים בלתי צפויים כגון האטה בשוק עקב מצבי קיצון (מצב בטחוני, מצב כלכלי, מגפות) וכן בעת צורך במימון הוצאות בלתי צפויות. יש לזכור כי גם עסקים שהינם רווחיים עלולים לפשוט רגל עקב העדר נזילות.

צפי תזרים מזומנים

על מנת לבדוק את יכולת העסק להתמודד עם נושא הנזילות כאמור, מומלץ לבנות דו"ח תזרים מזומנים חזוי לתקופה של 3 שנים ולבצע הערכה שמרנית – האם העסק יכול לעמוד בתזרים המזומנים החזוי.

ניתוח שוק ומתחרים

מומלץ לבדוק בצורה מיטבית את הצורך הקיים בשוק ובסביבת העסק למוצר או השירות הניתנים ע"י העסק. כמו כן כדאי לבדוק מי המתחרים שקיימים בשוק ומהו הבידול של המוצר/שירות שניתן ע"י העסק והאם יש לו יתרון יחסי על המתחרים.

 

לתשומת ליבכם כי כל הנכתב בדף זה הינו מידע בסיסי שאינו מקיף, אינו שלם ואינו מהווה מידע מספק ועל כן אין להסתמך עליו לצורך קבלת החלטה בנושא. דף זה נועד לתת הסבר ראשוני ובסיסי על הנושא ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, רצוי לפנות או להיעזר בגורמי מקצוע, כגון: יועצי מס, כלכלנים, רואי חשבון או עורכי דין.

Keren Nathan Copyright 2024 – All Rights Reserved | Design: davidandyosef | Development: Relsites
דילוג לתוכן