עמוד הבית טיפים לעסקים מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק עצמאי חדש?

מה צריך לדעת לפני שפותחים עסק עצמאי חדש?

כולנו יודעים כמה לא פשוט להקים עסק חדש. אבל האם באמת חשבתם מה הדברים שצריך לבדוק לפני שמקימים עסק חדש? בקרן נתן מיפינו את הצרכים שכדאי לקחת בחשבון ואנחנו מזמינים אתכם להדק חגורות ולצאת איתנו לדרך

הקמת עסק מלווה באתגרים רבים בפן המשפטי וכרוכה במערכת של הסכמים מול כל הגופים שאיתם מקיים העסק יחסי עבודה שוטפים, הן במתן שירות והן בקבלת השירות. בין אלה כלולים הסכם שכירות, הסכם עם ספקים ונותני שירותים, הסכמי העסקת עובדים, הסכמים עם לקוחות קבועים ובמקרה הצורך, הסכם שותפות והסכם זכיינות. יש לזכור כי חתימה על הסכם מחייבת את שני הצדדים על פי חוק ולכן כדאי להיעזר בייעוץ משפטי לפני חתימה על כל הסכם.

פתיחת עסק עצמאי: הסכמים וחוזים שצריך לקחת בחשבון

הסכם שכירות

כל עסק צריך בית וכששוכרים מקום לעסק החדש צריך לקחת בחשבון את הצרכים המיידיים הכוללים בנוסף לדמי השכירות גם את היכולת לאפשר את גדילת העסק בעתיד ולחילופין את האפשרות לצאת מחוזה השכירות במקרה הצורך. כאן גם המקום להזכיר שההוצאות השוטפות של החזקת עסק אינן מסתיימות בתשלום דמי שכירות וכוללות גם ארנונה, דמי ניהול, חשבונות שוטפים ותחזוקה.

הסכם ספקים / נותני שירות

בכל התקשרות עם ספקים ונותני שירותים, יש לשים דגש על איכות האספקה או סוג השירות, זמינות ולוחות זמנים שבהם נדרשים הספקים לעמוד. ביחס לנותני שירות, מאחר וסביר כי נותני השירות מצויים בתקשורת ישירה עם לקוחות העסק, חשוב לעגן בהסכם ההתקשרות איתם את שמירת הסודיות והלויאליות לעסק שלך.

הסכמי עובדים

עסק חייב לעבוד לפי הספר ולכן על המעסיק לתת לעובד את כל המידע הנוגע לתנאי העסקתו וכולל את הגדרת תפקידו, שכרו, שעות עבודה, ימי חופש, ימי מחלה, ימי חג, הפרשות פנסיוניות וכו'.

הסכם עם שותפים

במקרה של עסק המבוסס על שותפות חשוב לעגן את היחסים בין השותפים, חלוקת תפקידים ביניהם (ניהול בפועל, קבלת עובדים וקביעת שכרם), קידום מכירות והתווית דרך לפתרון מחלוקות עתידיות צפויות (בוררות, גישור, בית משפט) בהסכם כתוב.

הסכם זכיינות

במקרה של פתיחת עסק חדש המבוסס על זכיינות, כמעט ואין לבעל הזיכיון מרווח תמרון ועליו להיצמד להוראות והנחיות החברה בעלת הזיכיון. כתוצאה מכך, לפני חתימה על חוזה זכיינות חשוב להשאיר בחוזה חלון יציאה המאפשר יציאה ללא קנסות והתחייבויות עתידיות אשר עלולות לפגוע בעסק.

ולסיכום, כדאי מאוד לפני שיוצאים לדרך לקבל ייעוץ מאחד הגופים העוסקים בטיפוח יזמות. בתור התחלה אפשר לפנות לאחד מ-25 סניפי מט״י (הפועלים כיום באופן עצמאי כך שבכל עיר יש למט״י פעילות שונה ואתר שונה), דרך מעוף של משרד הכלכלה וכלה בקבוצת עוגן העוסקת במגוון רחב יותר של אשראי חברתי. רובם ככולם מציעים מגוון של שירותי מנטורינג, הדרכה וייעוץ.

אין באמור משום ייעוץ משפטי אלא לצורך קבלת מושג בסיסי ביחס לאתגרים המלווים בהקמת עסק חדש. מומלץ להיוועץ עם עורך דין על מנת לבחון כל סוגייה לגופה.

עו"ד ישראל גיא בלומנטל

Keren Nathan Copyright 2024 – All Rights Reserved | Design: davidandyosef | Development: Relsites
דילוג לתוכן